Obradom przewodniczyli
Przewodniczący Komisji Koordynacyjnej UPI prorektor UW
prof. dr hab. Jan Madey i prof. dr hab. Marek Kręglewski.
Spotkanie otworzył prof. dr hab. Jan Madey.
Powitał zaproszonych
przedstawicieli: Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, Uniwersytetu
im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytetu Wrocławskiego,
Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
w Lublinie, Uniwersytetu Łódzkiego, Uniwersytetu Jagiellońskiego,
Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Uniwersytetu Szczecińskiego,
Uniwersytetu Gdańskiego, Uniwersytetu Warmińsko - Mazurskiego,
Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Uniwersytetu Opolskiego,
Uniwersytetu w Białymstoku, Uniwersyetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego
w Warszawie.
Uniwersytet Warszawski reprezentowany był przez prof. dr hab. J. Madeya.
Zebrani przyjęli następujący porządek obrad.
Porządek obrad:
Godz.10.30 - 13.00 część
przedpołudniowa obrad (częściowo w języku angielskim)
- Otwarcie obrad i powitanie uczestników
- Informacje bieżące -
Komisja Koordynacyjna UPI jako Steering Board projektu NET
- Modele współdziałania
uniwersytetów w zakresie informatyzacji. Przedstawienie
projektu założeń konsorcjum uniwersytetów polskich -
prof. dr hab. M. Kręglewski
- Wystąpienie przedstawiciela konsorcjum LADOK (Szwecja) p. S.
Bergulanda
- Wystąpienie przedstawiciela Uniwersytetu Warwick (Wielka Brytania) p.
D. Halla
- Dyskusja
Godz. 14.00 - 16.30 część popołudniowa obrad (w języku polskim)
- Wybory sekretarza akademickiego UPI
- Przedstawienie postępów
nad projektem USOS w ramach projektu NET -
dr hab. Janina Mincer - Daszkiewicz (Uniwersytet
Warszawski)
- Opinia na temat kwestionariusza
inwentaryzacji zasobów informatycznych uniwersytetów
- Wolne głosy i wnioski
Ad.2. Prof. dr hab. M.Kręglewski zaproponował
aby Komisja Koordynacyjna UPI stała się
komitetem sterującym, który będzie przyjmował
ostateczne sprawozdania z wykonania programu NET oraz będzie
informował wszystkie Uniwersytety polskie o postępach w jego
realizacji. Dodał również, że decyzja taka wymaga zgody
wszystkich uczestników spotkania. Poinformował, iż z punktu
widzenia realizacji programu TEMPUS, którego partnerami są uczelnie
zagraniczne, zgodnie z nomenklaturą tegoż programu do komitetu
sterującego powinni być dołączeni
przedstawiciele uczelni zagranicznych czyli goście
zaproszeni na obecne spotkanie: p. S. Berglund - przedstawiciel
konsorcjum LADOK ze Szwecji, oraz przedstawiciel Uniwersytetu
Warwick z Wielkiej Brytanii p. D. Hall.
Prof. dr hab. J. Madey
poddał pod głosowanie powyższą propozycję. Propozycja ta
została przyjęta jednogłośnie.
Prof. dr hab. M. Kręglewski
poinformował o istnieniu grupy działającej w ramach komitetu
sterującego, która bezpośrednio nadzoruje postępy
projektu NET. W skład tej grupy powołano 5 osób -
przewodniczący: prof. M. Kręglewski. Decyzją tej grupy
zaproszono do udziału w pracach grupy sterującej p. prorektor UŁ
prof. dr hab. W. Krajewską.
Ad.3. Prof. dr hab. M. Kręglewski przedstawił projekt założeń
konsorcjum uniwersytetów polskich na rzecz informatyzacji.
- Cele konsorcjum:
- tworzenie,
utrzymanie i rozwijanie systemów informatycznych
wspierających zarządzanie uczelnią, a w szczególności
systemów obsługi studentów;
- serwisowanie systemów informatycznych;
- szkolenie uczelnianych administratorów
systemów informatycznych;
- Korzyści:
- ujednolicenie oprogramowania;
- ułatwienie
przekazywania informacji pomiędzy uczelniami w warunkach
rosnącej mobilności studentów;
- obniżenie kosztów jednostkowych tworzenia nowego
oprogramowania;
- stworzenie standardów
jakości w zakresie informatycznego
wspomagania zarządzania uczelnią.
- Sposób realizacji:
- podpisanie umowy powołania konsorcjum;
- powołanie organów konsorcjum;
- powołanie zespołu informatycznego przy jednej z uczelni pracującego na
rzecz konsorcjum;
- Organy konsorcjum i ich podstawowe zadania:
- coroczne spotkanie członków konsorcjum (decyzje podejmowane większością
głosów przy określeniu liczby głosów każdego
członka konsorcjum):
- zatwierdzanie rocznego sprawozdania zarządu
- zatwierdzanie bilansu rocznego
- wybór rady nadzorczej i przewodniczącego rady
- zatwierdzanie nowych członków konsorcjum
- przyjęcie budżetu na kolejny rok finansowy
- określanie szczegółowego wkładu finansowego członków określonego
parametrycznie w umowie konsorcjum
- rada nadzorcza (roczna kadencja, 7 - 11 członków, przedstawiciele
wszystkich typów uczelni ze względu na wagę ich głosów
w corocznym spotkaniu):
- określenie kierunków działań konsorcjum
- zatwierdzanie rocznego budżetu
- plan działań rocznych wynikający z przyjętego budżetu
- przygotowanie sprawozdań rocznych i bilansu
- umowy z dostawcami
- zarząd:
- nadzór nad pracami zespołu informatycznego
- wybór szczegółowych zadań wynikających z oczekiwań użytkowników systemów
- określanie harmonogramów i rankingu działań
- przygotowanie projektu budżetu
- zarządzanie środkami konsorcjum
- przygotowanie analiz efektywności wykorzystania środków
finansowych i rzeczowych
- zespoły robocze:
- powoływane ad hoc przez zarząd dla realizacji określonego projektu
- pracujące w ścisłym
współdziałaniu z zespołem informatycznym
- Zasady udziału w pracach konsorcjum:
- pełna kontrola nad
decyzjami finansowymi i majątkowymi konsorcjum przez członków
konsorcjum
- zasada dobrowolności umożliwiająca wycofanie się z konsorcjum po
poinformowaniu na piśmie o decyzji i
uregulowaniu wszelkich zobowiązań wobec konsorcjum
- współfinansowanie konsorcjum proporcjonalne do wielkości uczelni
- zróżnicowane liczby głosów na spotkaniu rocznym wynikające z wielkości
wkładu finansowego (np. 5, 3 lub 1 głos)
- systematyczna analiza korzyści
wynikających z przynależności do konsorcjum
- w wypadku podjęcia
przez roczne spotkanie członków konsorcjum decyzji o
rozwiązaniu podział majątku konsorcjum proporcjonalny
do wniesionych nakładów
- Szczegółowe zadania zespołu informatycznego:
- tworzenie jądra systemów informatycznych
- poprawianie zauważonych błędów
- tworzenie aplikacji lub nadzór nad aplikacjami wykonywanymi przez zespoły
robocze
- asysta techniczna i szkolenia
- proponowanie nowych projektów
- przyjęcie odpowiedzialności za tworzenie i rozwój
interfejsów do innych systemów
- przygotowanie
wszelkich informacji i materiałów dla zarządu
koniecznych do podjęcia decyzji
- zapewnienie pomocy
on-line dla wszystkich członków konsorcjum
- nadzór nad prawami
autorskimi powstałego w konsorcjum oprogramowania
W uzupełnieniu prof. dr hab. J. Madey przedstawił różne modele rozwiązań i sposób funkcjonowania
tego typu systemów na świecie.
W trakcie dyskusji zwrócono uwagę na następujące problemy:
- możliwość przyjmowania nowych członków do UPI i do konsorcjum (możliwość
rozszerzenia po "okrzepnięciu "),
- relacje między
zadaniami konsorcjum i UPI: konsorcjum ma zapewnić
zaplecze techniczne do rozwijania systemów
informatycznych, natomiast UPI powinno zająć się
koordynacją przy zakupach sprzętu, baz danych,
czasopism elektronicznych. Na spotkaniu w Cieszynie
zlecono UPI zebranie informacji odnośnie istniejących baz
danych, istniejących czasopism elektronicznych i aby
stworzyć w oparciu o biblioteki konsorcjum, gdzie
aktywnymi członkami konsorcjum byliby dyrektorzy
bibliotek.
- projekt budżetu
powinien przygotowywać zarząd, a rada nadzorcza powinna
go zatwierdzać.
- współdziałanie z
prawnikami przy ustaleniu zasad działania konsorcjum
jest konieczne.
- zapoznanie się z
oprogramowaniem do zarządzania majątkiem uczelni przy
MIT, który pierwszy wprowadził tego typu program. Można
by również uzyskać dostęp do tego programu przystępując
do ogólnoświatowego konsorcjum uczelni.
Prof. dr hab. M. Kręglewski - poinformował o pracach nad zintegrowanym
systemem wprowadzanym w UAM: informatyzacji podlegają wszystkie
sprawy finansowe, księgowe, kadrowe, płac, zakupów materiałów,
ewidencji majątku, według harmonogramu pierwszy duży moduł będzie
oddany na początku lipca, kolejne moduły będą dołączane
sukcesywnie. Oprogramowanie to będzie własnością
uniwersytetu i będzie mogło być udostępniane innym uczelniom.
Przewidziane są szkolenia dla wdrożenia tego systemu.
Rektor Uniwersytetu Warszawskiego prof. Węgleński -
powitał uczestników zebrania i
wyraził nadzieję na pozytywne oddziaływanie porozumienia UPI,
a w przyszłości konsorcjum, na współpracę między
specjalistami, co pozwoli wprowadzić system informatyczny
akceptowany przez wszystkie uczelnie.
Godzina 11.45 - powitanie gości.
Ad.4 Wystąpienie przedstawiciela konsorcjum LADOK (Szwecja) p. S. Bergulanda -
prezentacja w języku angielskim.
Ad.5 Wystąpienie przedstawiciela Uniwersytetu Warwick (Wielka Brytania) p. D.
Halla - prezentacja w języku angielskim.
Ad.6 W dyskusji udział wzięli: p. S. Berguland, p. D. Hall, prof. dr hab. J. Madey,
prof. dr hab. W. Krajewska, prof. dr hab. M. Kręglewski, prof.
dr hab. W. Froncisz (dyskusja w języku angielskim).
Przerwa od godziny 13.00.
Po przerwie - godzina 14.00.
Ad.7 Prof. dr hab. J. Madey zgłosił kandydaturę prof. dr hab. M. Kręglewskiego na
sekretarza akademickiego UPI. Kandydatura została przyjęta
jednogłośnie.
Ad.8 Dr Janina Mincer - Daszkiewicz przedstawiła postępy w pracach nad projektem USOS w
ramach projektu NET.
- Podsumowanie prac organizacyjnych (kwiecień - czerwiec):
- Odbyły się dwa
spotkania robocze projektantów systemu z przedstawicielami
uczelni zainteresowanych projektem USOS, cel: uzyskanie
jak największej ilości informacji na temat
obsługi spraw studenckich na poszczególnych uczelniach.
- Przygotowano narzędzie
internetowe o nazwie "postulator ", pozwalające wprowadzić
postulaty poprzez podglądarkę sieciową.
- 22 maja spotkali się
projektanci bazy z przedstawicielami uczelni informatycznych oraz
z kierownikami grup programistycznych. Temat spotkania: współpraca
techniczna i programistyczna.
- Spotkanie w Lublinie.
- Spotkanie grupy sterującej.
- Wyłonienie grupy
wydziałów, które zaoferowały się do przeprowadzenia pilotażowego
wdrożenia programu.
- Przygotowano kilka projektów uchwał dla rady wydziału.
- Uzupełniono katalog przedmiotów.
- Prace organizacyjno - implementacyjne:
- zorganizowanie w okresie wakacji obozu pracy dla grup programistycznych
zainteresowanych wdrożeniami (30 godzin -
wykład, 60 godzin - zajęcia laboratoryjne),
- po zakończeniu obozu kontynuacja prac implementacyjnych we własnych ośrodkach,
- na przełomie lipca i sierpnia, zebranie bardziej wartościowych fragmentów
oprogramowania, które następnie będą scalone,
- początek września - rozpoczęcie prac wdrożeniowych,
- planowane wyjazdy do ośrodków partnerskich.
- Rozwój systemu USOS w okresie ostatnich 2 miesięcy:
- prace projektowe:
gotowy projekt modułu, który będzie się zajmował śledzeniem
programu pojedynczego studenta realizującego program
studiów,
- opracowano funkcjonalność modułu do zaliczania etapów
studiów, opracowana logiczna struktura i funkcjonalność
modułu internetowego,
- opracowana metoda utrzymywania spójności słowników w obrębie
logicznej instalacji.
- Prace wdrożeniowe:
- zakupiono nowy serwer,
- rozpoczęto szkolenie personelu,
- moduł do ewidencji studentów i nauczycieli -
zaawansowany w 80%,
- ewidencja jednostek organizacyjnych - 80%,
- katalog przedmiotów - 60%,
- katalog certyfikatów - 40%,
- rozliczanie studentów z ich programów - 30%,
- moduł do obsługi kierunków i toku studiów - 30%,
- plany zajęć, moduł stypendialny zaawansowano - ok. 5%,
- Model logiczny programu studiów określa na ile USOS, który powstanie,
będzie adoptowalny dla potrzeb konkretnych uczelni - możliwe
jest definiowanie wielu programów studiów w ramach tego samego
kierunku, np. dla różnych roczników studentów,
- wymagania dotyczące kolejnych etapów rozliczeniowych, które służą do
rozliczania studenta z realizacji całego przebiegu studiów,
- etapy rozumiane jako najmniejsze jednostki rozliczeniowe (semestr, rok,
cały etap licencjatu, trymestr),
- przenoszenie studenta pomiędzy etapami,
- korzystanie z biblioteki,
- wybór specjalizacji.
- Wymyślenie nowej organizacji: podstawą jest wydzielenie 2 baz. Jedna baza
centralna - baza Oracle ( wprowadzanie do niej danych
i uzyskiwanie z niej danych ). Część danych możliwa do szerokiego
upowszechnienia będzie umieszczona w oddzielnej zewnętrznej
bazie danych (baza niekomercyjna, bezpłatna). Ponieważ będzie
to osobna baza, łatwiejsza będzie ochrona centralnej bazy
danych. Również koszt, ze względu na ilość koniecznych licencji będzie
mniejszy.
- Dostępność danych z bazy zewnętrznej przez internet (import danych z bazy
centralnej do bazy zewnętrznej przez internet może odbywać się
ręcznie, za pomocą dyskietki lub elektronicznie):
- katalogi przedmiotów,
- katalogi programów,
- plany zajęć,
- listy zaliczeń studentów.
- Ważne jest również aby informacje były przekazywane w drugą stronę (studenci będą
mogli rejestrować się na zajęcia poprzez moduł internetowy).
- Elektroniczne protokoły.
- Działanie modułu internetowego.
- Co powinny zacząć robić jednostki, które są
zainteresowane wdrożeniem tego systemu:
- zorganizowanie zaplecza informatycznego,
- zakup serwera,
- drugi serwer dla modułu internetowego (ze względów bezpieczeństwa
lepiej, żeby to był osobny komputer),
- zaplecze ludzkie (administrator sieci komputerowej,
administrator bazy danych głównie bazy Oracle'a,
specjalista do spraw studenckich, programiści),
- licencje Oracle'a,
- szkolenie pracowników,
- wprowadzenie zasady odpowiedzialności.
W trakcie dyskusji głos zabrali: mgr W. Moniuszko, inż. W. Radke,
prof. dr hab. M. Kręglewski,
prof. dr hab. W. Krajewska, prof. dr hab. D. Badura, prof. dr hab.
J. Madey, prof. dr hab. M. Kowalski, prof. dr hab. A. Budzisz, prof. dr hab.
W. Froncisz, dr hab. J. Mincer - Daszkiewicz.
Zwrócono uwagę na następujące problemy:
- zmiana platformy systemowej nie wiąże się z dodatkowymi kosztami,
- informacje o strukturze będą dostępne po 12 lipca,
- przewidywane jest połączenie pomiędzy zajęciami a salami dydaktycznymi,
- możliwość weryfikacji,
- powody rozbicia na bazę centralną i zewnętrzną: finanse, bezpieczeństwo,
efektywność,
- propozycja spotkania z przedstawicielami
ministerstwa w celu dyskusji aspektów prawnych
wprowadzenia systemów informatycznych.
Prof. dr hab. J. Madey zaproponował termin następnego spotkania pod koniec roku 2000.
Prof. dr hab. M. Kręglewski zobowiązał się do podjęcia rozmów z prawnikami celem
przygotowania porozumienia wstępnego i pewnej konstrukcji
prawnej, ponieważ na spotkaniu jednodniowym nie ma możliwości
przygotowania takiego dokumentu.
Prof. dr hab. J. Madey wystąpił z prośbą aby uczelnie zgłaszały swój
akces i dokonały samooceny jakie mają możliwości
ludzkie i lokalowe, aby poprowadzić ten projekt. Przedstawienie
lokalizacji jeżeli siebie się widzi, argumenty za, lub jeżeli
nie to gdzie ewentualnie widzi się taką lokalizację.
Prof. Jackowski zapytał - kto może być członkiem konsorcjum? Cała
uczelnia czy również poszczególne jednostki?
Prof. dr hab. J. Madey - myślano o całej
uczelni. Jeżeli jednostka będzie chciała przystąpić do
konsorcjum, to będzie musiała zabiegać np. poprzez rektora.
Prof. Marek Kowalski
zaprosił uczestników spotkania na prezentację centralnej
rejestracji objętej projektem NET.
Prof. dr hab. J. Madey na tym zakończył spotkanie o godzinie 15.45.